Algemene voorwaarden

Leeg

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Landgoed Advocaten

1. Deze algemene voorwaarden gelden voor de diensten geleverd door Landgoed advocatenkantoor, haar vennoten en medewerkers. Landgoed advocatenkantoor is een besloten vennootschap naar Belgisch recht, met zetel te 2900 Schoten, Nachtegalenlei 3, in deze algemene voorwaarden aangeduid als “Landgoed”.

2. Landgoed is ingeschreven aan de balies van Antwerpen en Brugge en heeft kantoren te 2390 Malle, Blommerschot 1 en 8740 Pittem, Koolkenstraat 9. Landgoed zal geen diensten verlenen die niet kunnen verstrekt worden ten gevolge van deontologische beperkingen.

3. De cliënt erkent deze algemene voorwaarden te aanvaarden door het plaatsten van een opdracht. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden kunnen enkel in een wederzijds aanvaard en door de cliënt en Landgoed ondertekend document worden gemaakt.

4. De cliënt verbindt zich ertoe alle gegevens inlichtingen, desgevallend gestaafd met stukken, te verstrekken. De cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem/haar verstrekte informatie en gegevens, ook indien deze verifieerbaar zijn.

5. De uitvoering van de aan Landgoed verstrekte opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de cliënt. Derden kunnen aan de verrichte werkzaamheden en de resultaten daarvan geen rechten ontlenen. Het is de cliënt niet toegestaan te beschikken over de intellectuele  eigendomsrechten m.b.t. de door Landgoed geleverde diensten, waaronder wordt verstaan: te vermenigvuldigen alsmede extern openbaar te maken. Landgoed is de exclusieve contractspartij voor alle diensten uitgevoerd door haar vennoten en medewerkers jegens de cliënt.

6. Alle dienstverlening door Landgoed is gebaseerd op de toepasselijke wettelijke voorschriften zoals die op het moment van de uitvoering van de opdracht van kracht zijn. Het is raadzaam eerder verstrekte adviezen opnieuw door Landgoed te laten beoordelen als een transactie vertraging ondervindt of nogmaals verricht wordt, of als een ogenschijnlijk identieke transactie uitgevoerd gaat worden. Mogelijk is het oorspronkelijk advies in dergelijke omstandigheden niet meer van toepassing of minder geschikt.

7. In haar adviezen kan Landgoed aangeven waar gevaar bestaat dat de relevante overheidsinstanties bezwaar maken tegen een transactie en hoe risico’s op dat vlak kunnen worden beperkt. Uiteraard is het niet mogelijk te garanderen dat dergelijke instanties de transacties niet zullen betwisten of aan te geven wat de uitkomst zal zijn mocht de transactie aangevochten worden.

8. De opdracht van Landgoed zal eindigen bij de oplevering van de diensten. Indien er bepaalde, bij aanvang van de opdracht onbekende, omstandigheden zouden zijn die Landgoed beletten om haar opdracht te beëindigen, dan zal de cliënt worden geïnformeerd en de door  Landgoed nodig geachte handelingen worden gesteld. De cliënt en/of Landgoed kunnen ten allen tijde en zonder schadevergoeding de overeenkomst beëindigen, zonder dat dit evenwel afbreuk doet aan de verplichting voor de cliënt om de verrichte diensten en de gemaakte kosten te vergoeden. De beëindiging door Landgoed mag evenwel niet ontijdig gebeuren en mag de belangen van de cliënt niet in het gedrang brengen, op voorwaarde dat de cliënt geen opeisbare provisienota’s of ereloonstaten heeft open staan.

9. De aansprakelijkheid van Landgoed, haar vennoten en medewerkers is beperkt tot het bedrag dat wordt uitgekeerd ingevolge de door haar onderschreven polis van beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de Orde van Vlaamse Balies. De cliënt kan van deze polis op eerste verzoek een afschrift bekomen. Indien, om welke reden ook, geen uitkering krachtens de beroepsaansprakelijkheidsverzekering geschiedt, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot tweemaal het aan  Landgoed met betrekking voor de opdracht betaalde ereloon. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding is Landgoed niet aansprakelijk voor de prestaties verricht door derden, op wie zij een beroep doet.

10. De ereloonstaten van Landgoed worden periodiek opgesteld naar geleverd werk. Naar aanleiding daarvan wordt de aanrekening van de prestaties verantwoord aan de hand van uurtarieven. Landgoed kan provisies vragen. De uurtarieven kunnen algemeen of voor bepaalde advocaten, bedienden en/of aangestelden jaarlijks (per 1 oktober) worden aangepast in functie van de index. In functie van de aard van de zaak kan een bijkomend ereloon worden aangerekend. Dit kan gebeuren in functie van het belang van de zaak, het gunstige resultaat, de hoogdringendheid of de specificiteit van de opdracht.

11. Een raming van de erelonen van Landgoed veronderstelt dat alle gepaste informatie volledig en tijdig verstrekt wordt door de cliënt op geregelde tijdstippen en dat de omvang en complexiteit van de opdracht verenigbaar zijn met het eerder overleg dienaangaande tussen Landgoed en de cliënt. Indien de graad van samenwerking of andere aangelegenheden buiten de redelijke controle van Landgoed vereisen bijkomende tijd te spenderen naast de tijd waarop de raming van erelonen werd gebaseerd, zal Landgoed genoodzaakt zijn om haar erelonen en de geplande opleveringsdata bij te stellen. In het laatste geval zal Landgoed met de cliënt contact opnemen voorafgaand aan de verdere uitvoering van de opdracht.

12. Specifieke kosten of uitzonderlijke administratieve kosten worden afzonderlijk aangerekend. Elke dienstverlening uitgevoerd door derden, zoals, maar niet beperkt tot, deurwaarders, notarissen, vertalers (al dan niet beëdigd), experten, accountants, revisoren, enz. noodzakelijk om de opdracht uit te voeren, zullen aangeduid worden door Landgoed zonder genoodzaakt te zijn het voorafgaand akkoord van de cliënt te verkrijgen tenzij schriftelijk anders overeengekomen. In het geval van een tussenkomst door een derde, zullen, diens erelonen voor dergelijke tussenkomst afzonderlijk gefactureerd worden.

13. Ereloonstaten, provisienota’s en kostenafrekeningen zijn contact betaalbaar. Een klacht m.b.t. diensten verleend door Landgoed dient schriftelijk kenbaar te worden gemaakt binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van de ereloonstaat m.b.t. deze diensten. Vanaf de 14de dag na het opeisbaar worden van de ereloonstaten, provisienota’s en kostenafrekeningen is van rechtswege en zonder ingebrekestelling intrest verschuldigd, berekend aan de wettelijke rentevoet. Bij laattijdige betaling is tevens een vergoeding voor invorderingskosten verschuldigd, gelijk aan 40,00 € verhoogd met 5 % van de hoofdsom. Bij wanbetaling kan Landgoed haar dienstverlening opschorten totdat de volledige betaling heeft plaatsgehad.

14. In het geval van stortingen op de derdenrekening van Landgoed zal het bedrag dat in naam van de cliënt werd ontvangen, overdragen worden naar een door de cliënt aangeduide bankrekening zo vlug als redelijkerwijs mogelijk is. Alle gelden op de derdenrekening kunnen door Landgoed geblokkeerd worden met het oog op verrekening van openstaande erelonen en kosten. De inhouding doet geen afbreuk aan het recht van de cliënt om desgevallend de erelonen en/of kosten te protesteren.

15. Indien een of meerdere bedingen ongeldig of nietig zijn, tast dit de geldigheid en de afdwingbaarheid van de andere bedingen van deze algemene voorwaarden niet aan.

16. De rechtsverhouding waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, wordt beheerst door het Belgisch recht en de toepasselijke deontologische regels. Geschillen zullen worden beslecht door de rechtbanken te Antwerpen, onverminderd het recht voor Landgoed om gerechtelijke stappen te ondernemen voor de rechtbanken van het rechtsgebied van de cliënt.

Schoten/Malle/Pittem, 1  september 2023

Pachtloket

ARTIKEL 1 – DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen gebruikt:

  • Pachtloket: ‘Pachtloket’ is een gedeponeerd merk van AIC Consult bvba , gevestigd te Schoten, Nachtegalenlei 3, met BTW-nummer BE 0893.080.582 (RPR Antwerpen).
  • Klant: iedere rechtspersoon of natuurlijk persoon die een overeenkomst sluit met Pachtloket of een vraag instuurt via de website of via het email-adres info@pachtloket.be  dan wel per brief of telefonisch.
  • Website: de website www.pachtloket.be .
  • Diensten: alle activiteiten die het Pachtloket uitvoert in opdracht van de klant. Waaronder verstaan, maar niet beperkt tot, het beantwoorden van vragen via de website, het opstellen van juridische adviezen, het doorsturen van documenten en sjablonen.
  • Overeenkomst: de overeenkomst tussen de klant en het Pachtloket.

 In deze algemene voorwaarden wordt onder ‘schriftelijk’ tevens correspondentie via elektronische weg begrepen.

ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID

2.1. Eventueel door de klant gehanteerde algemene voorwaarden worden door het Pachtloket uitdrukkelijk van de hand gewezen en zijn niet van toepassing op overeenkomsten tussen de klant en het Pachtloket.

2.2. Indien en voor zover enige bepaling van deze voorwaarden nietig of vernietigbaar is, zullen het Pachtloket en de klant de nietige of vernietigbare bepaling vervangen door een bepaling die wat betreft inhoud, doel en strekking zoveel mogelijk overeenstemt met de nietige of vernietigbare bepaling. De nietigheid of vernietigbaarheid van één of meerdere bepalingen leidt niet tot nietigheid of vernietigbaarheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden. Deze bepalingen blijven onverminderd van kracht.

2.3. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van het Pachtloket, voor zover door partijen niet uitdrukkelijk en schriftelijk van deze algemene voorwaarden is afgeweken.

ARTIKEL 3 – OVEREENKOMST

3.1. Een overeenkomst komt tot stand zodra het Pachtloket of een gelieerde partij akkoord is gegaan de door de klant ingezonden vraag te beantwoorden voor het bedrag dat is vermeld op de website.

3.2. Het insturen van een vraag door de klant is een aanbod, dat aanvaard moet worden door het Pachtloket voordat er een overeenkomst ontstaat.

3.3. Wanneer het aanbod van de klant na vijf werkdagen niet aanvaard is door het Pachtloket, zal het reeds betaalde bedrag zonder inhouding van enige kosten geretourneerd worden.

3.4. Het Pachtloket kan zonder opgaaf van redenen besluiten een aanbod van de klant niet te aanvaarden. Het reeds betaalde bedrag zal dan zonder inhouding van enige kosten geretourneerd worden.

3.5. Het Pachtloket zal in overleg met de klant de overeenkomst wijzigen of aanvullen wanneer die wijziging of aanvulling noodzakelijk is voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst.

3.6. Wanneer er sprake is van een noodzakelijke wijziging in de overeenkomst, kunnen daaraan financiële en kwalitatieve consequenties verbonden zijn. Ook kan dit effect hebben op de tijdlijnen en tijdstippen van uitvoering van de opdracht. Indien dat het geval is, zal het Pachtloket de klant daarover inlichten.

3.7. De door het Pachtloket gehanteerde prijzen in offertes en aanbiedingen zijn exclusief BTW tenzij anders aangegeven.

ARTIKEL 4 – UITVOERING EN LEVERING

4.1. Het Pachtloket zal starten met de uitvoering van de werkzaamheden nadat het aanbod van de klant is aanvaard.

4.2. Door het Pachtloket te leveren diensten worden per e-mail, per brief dan wel telefonisch aan de klant geleverd. Het Pachtloket zal gebruik maken van het (e-mail)adres en/of  het telefoonnummer zoals aangegeven door de klant.

4.3. De diensten die het Pachtloket aan de klant levert zijn het beantwoorden van de vraag die de klant heeft. Het Pachtloket vertegenwoordigt de klant nooit in of buiten rechte.

4.4. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft het Pachtloket het recht werkzaamheden door derden te laten verrichten. Indien het Pachtloket bij het uitvoeren van de diensten gebruik maakt van derden zal het Pachtloket bij de keuze van derden de vereiste zorgvuldigheid betrachten. Eventueel door het Pachtloket ingeschakelde derden werken voor eigen rekening en onder hun eigen beroepsaansprakelijk-heidsverzekering. De door het Pachtloket aangestelde derden nemen de rechten en verplichtingen van de overeenkomst met de klant over.

4.5. De klant zorgt ervoor dat alle gegevens waarvan het Pachtloket aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, bij het insturen van de vraag aan het Pachtloket worden verstrekt. Het Pachtloket is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat het Pachtloket is uitgegaan van door de klant verstrekte onjuiste, te laat verstrekte en/of onvolledige informatie. Het Pachtloket kan tevens niet garanderen dat later ingestuurde informatie wordt meegenomen bij de beantwoording van de vraag.

4.6. Het Pachtloket beantwoordt elke vraag naar Belgisch recht.

4.7. Is een antwoord van het Pachtloket niet geheel duidelijk voor de klant, dan heeft de klant gedurende vijf werkdagen het recht om één vervolgvraag te stellen ter verduidelijking van het antwoord.

4.8. De vervolgvraag wordt door het Pachtloket in beginsel binnen vijf werkdagen beantwoord.

ARTIKEL 5 – AANSPRAKELIJKHEID

5.1. De inhoud van de website alsmede de inhoud van alle andere onbetaalde werkzaamheden van het Pachtloket is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Het Pachtloket geeft echter geen garanties omtrent de aard, inhoud en juistheid van deze informatie en onbetaalde werkzaamheden. Het Pachtloket is niet aansprakelijk voor eventuele foutieve informatie of onjuistheden, evenals voor het gebruik van deze informatie door de klant.

5.2. Iedere aansprakelijkheid van het Pachtloket is beperkt tot het bedrag dat reeds door de klant is voldaan met betrekking tot de betalende diensten waarvoor de aansprakelijkheid geldt.

5.3. In het uitzonderlijke geval dat het vorige lid niet van toepassing is, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat door de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van het Pachtloket of diens aangestelde wordt uitgekeerd.

5.4. Het Pachtloket kan enkel aansprakelijk worden gesteld voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor indirecte schade die geleden wordt door het gebruik van de door het Pachtloket geleverde diensten wordt door het Pachtloket uitgesloten, tenzij deze schade te wijten is aan opzet of grove nalatigheid van het Pachtloket.

5.5. Het Pachtloket kan nooit aansprakelijk gehouden kunnen worden voor gevolgschade, schade door gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie of gederfde inkomsten en/of winst. Het Pachtloket geeft adviezen, het is de keuze van de klant of deze adviezen worden opgevolgd en of het gevolg en het risico daarvan wordt aanvaard.

5.6. De door het Pachtloket geleverde diensten worden geleverd op basis van de door de klant aangeleverde informatie. Het Pachtloket kan nooit aansprakelijk worden gehouden voor gebruik van de door haar geleverde diensten anders dan in eerste instantie door de klant bedoeld is en bij het Pachtloket bekend is. Dit geldt onder meer voor het geval waarin de klant de door het Pachtloket gegeven antwoorden doorverkoopt, openbaart of op andere wijze deelt.

5.7. Indien de klant gebruik maakt van zijn recht op restitutie, is dat tegen finale kwijting. Zodra de klant restitutie wenst, kan hij geen aanspraak meer maken op enige andere schadevergoeding en kan hij geen rechten meer ontlenen aan het reeds door het Pachtloket gegeven antwoord.

ARTIKEL 6 – BETALING

6.1. Betaling vindt plaats na facturatie van de geleverde diensten. De facturen van het Pachtloket zijn contant betaalbaar. Het Pachtloket behoudt zich het recht voor om een voorschotfactuur op te stellen.

6.2. Het Pachtloket start met haar werkzaamheden na aanvaarding van het aanbod van de klant of na betaling van de voorschotfactuur.

ARTIKEL 7 – PRIVACY

7.1. Het Pachtloket respecteert uw privacy en draagt er zorg voor dat alle informatie die u verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Het Pachtloket verstrekt uw gegevens niet aan derden, met uitzondering van het geval beschreven in lid 2.

7.2. Het analysesysteem van het Pachtloket plaatst bij het websitebezoek cookies met als doeleinde het meten van bezoekersaantallen. Hierbij wordt echter nooit naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, uw vragen doorgezonden. Het betreft gegevens als browsertype, browsertaal, datum en tijd.

ARTIKEL 8 – COMMERCIEEL GEBRUIK

8.1. De Diensten van het Pachtloket mogen door zowel natuurlijke personen als rechtspersonen of overheids- instanties worden gebruikt. Ook natuurlijke personen in uitvoering van beroep of bedrijf mogen deze diensten gebruiken.

ARTIKEL 9 – KLACHTEN EN RESTITUTIE

9.1. Eventuele klachten met betrekking tot de diensten van het Pachtloket dienen zo spoedig mogelijk door de klant schriftelijk bij het Pachtloket kenbaar gemaakt te worden.

9.2. Indien de klant aanspraak wil maken op restitutie van het betaalde bedrag zoals vermeld op de website, dient hij dit zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen vijf werkdagen na de eerste beantwoording van de vraag schriftelijk kenbaar te maken. Verzuimt de klant dit, dan vervalt het recht op restitutie.

9.3. Het stellen van een vervolgvraag heeft nooit tot gevolg dat de termijn als genoemd in het vorige lid wordt verlengd, tenzij expliciet aangegeven door het Pachtloket.

9.4. Het Pachtloket zal binnen vijf werkdagen reageren op een door de klant kenbaar gemaakte klacht.

9.5. Partijen zullen zich inspannen om ieder geschil in onderling overleg te beslechten alvorens zich tot een rechter te wenden.

ARTIKEL 10 – TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

10.1. Het Belgisch Recht is van toepassing. De ongeldigheid, nietigheid of de niet-uitvoerbare aard van alle of een deel van één van bovenstaande bepalingen zal niet leiden tot de ongeldigheid en/of onafdwingbaarheid van andere bepalingen. Partijen aanvaarden dat de elektronische communicatie tussen hen beiden rechtskracht bezit van schriftelijk bewijs. Tenzij de voorwaarden van een product of dienst een andere bevoegdheid bepalen, is voor elk eventueel geschil dat voortvloeit uit de diensten die het Pachtloket uitvoert, het Belgisch recht van toepassing en zijn uitsluitend de rechtbanken van Brugge bevoegd.